Přezouváme pneu

Se začátkem listopadu začíná pro české řidiče období zimních pneumatik. Ačkoliv je podle vyhlášky nemusíte mít povinně nazuté za všech okolností, odborníci radí na to nespoléhat a své auto přezout na zimní. Víme proč!

Protože jsou zimní a letní pneumatiky navrženy pro různé účely …

Protože letní jsou tvrdší a mají speciální dezén, který pomáhá snižovat riziko aquaplaningu.

Zimní jsou naopak vyrobeny z měkčí směsi gumy, která obsahuje vyšší množství přírodního kaučuku. Zachovávají si pružnost i při teplotách nižších než 7 °C a lépe drží na vozovce. Drážky a žebra běhounu pneumatiky jsou hlubší než u letních pneumatik, díky tomu lze na nich dobře jezdit na sněhu i namrzlé vozovce.

Za zimní pneumatiku je ze zákona považována taková, na jejíž bočnici je vyznačeno označení M+S (M-S, M/S, M&S, MS ), případně ET, ML, MPT, POR, takové gumy jsou přizpůsobeny použití na zablácených nebo zasněžených površích. V praxi jsou ale písmeny M+S označeny i pneumatiky pro terénní vozy.

Symbol horského štítu se sněhovou vločkou zajišťuje bezpečí a dobré ovládání na sněhu a ledu a je výhodnější se řídit tímto označením.

Výměna pneumatik má svá jasná pravidla, která schválili samotní výrobci automobilů. Výměnu začínáme správným umístěním zvedáku (heveru), každé auto má totiž výrobcem vyznačené místo, kam hever umístit (např. prolis prahu). Toto místo je zesílené, aby nedošlo k poškození podlahy nebo prahu.

Hever si můžete vybrat z naší nabídky:

https://www.eshopautodoplnky.cz/hledani?query=hever

K povolení šroubů použijeme rázový utahovák:

https://www.eshopautodoplnky.cz/hledani?query=r%C3%A1zov%C3%BD+utahov%C3%A1k

Když je kolo sundáno, očistíme náboje a středové osazení a plochy disku drátěným kartáčem.

https://www.eshopautodoplnky.cz/kartac-drateny-rucni-mosaz

Když kolo nejde sundat, protože přirezlo ke středovému osazení, což se děje mezi ocelovým nábojem auta a kolem z hliníkové slitiny, použijeme mazivo, které nesníží tření, ale zamezí průniku vody a tím přirezání kola k náboji. Ideální je univerzální přípravek WD40.

https://www.eshopautodoplnky.cz/hledani?query=wd40

Vazelína se nepoužívá, protože ta snižuje tření a kolo má tendenci se pootáčet vůči náboji a namáhá šrouby ohybem. Výrobce při utahování počítal se suchým třením a namazaný šroub tření sníží a použitá síla pak může způsobit, že se šroub naopak povolí .

Pak můžeme nasadit pneumatiku. Šrouby se zašroubovávají ručně, aby se poznalo, jestli nemá poškozený závit. Poškozeným šroubem se totiž ničí náboj, který je podstatně dražší než nový šroub.

Šrouby dotáhneme s citem, když je auto ještě ve vzduchu a na zemi teprve dotáhneme šrouby na 120 Nm (newton metrů) pomocí momentového klíče, který cvaknutím upozorní, že je šroub utažen podle pravidel na výměnu pneumatik.

https://www.eshopautodoplnky.cz/hledani?query=momentov%C3%BD+kl%C3%AD%C4%8D

A ještě něco o skladování pneumatik:

Pneumatiky v komínku na sobě se můžou poškodit a deformovat. Je dobré je mít uložené ve stojanu na pneumatiky nebo je od sebe oddělit například papírovým kartonem. Skladovat bychom je měli ve tmě a chladu.

https://www.eshopautodoplnky.cz/servisni-pripravky

Ještě nesmíme zapomenout na kontrolu tlaku v pneumatice a případné přeměření hloubky dezénu:

https://www.eshopautodoplnky.cz/pneumerice

Pokud není pneumatika správně nahuštěná, dohustíme jí hustilkou nebo autokompresorem:

https://www.eshopautodoplnky.cz/kompresory-a-hustilky

Při jízdě sledujte chování auta a případné vibrace, divné zvuky od kol či mírné otřesy v řízení neberte na lehkou váhu. S největší pravděpodobností to znamená nedostatečné vyvážení ráfku. V tom případě je potřeba zajet do servisu na vyvážení, kde vám kromě toho odhalí i případné závady na podvozku.

Když si nejsme jistí, že zvládneme přezutí svépomocí, využijeme služeb servisu. Mysleme ale na to, že objednat auto na přezutí je potřeba s dostatečným předstihem, protože servisy jsou v tomto období více než přetíženy.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.